OZWEB

Brugervurdering: 0 / 5

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv

Snezkobjerget

13. sep 2011.

Afgang med bussen kl. 08:45. Turen gik til Tjekkiets højeste bjerg, der ligger tæt på den Polske grænse.

Sněžka er et bjerg på grænsen mellem Den Tjekkiske Republik og Polen , det mest fremtrædende punkt er 1.602 meter højt.

Den første kendte historisk opstigning til toppen af bjerget er i 1456. Formålet var at lede efter ædelstene, og de første bosættelser som fulgte efter på bjerget, var små samfund med primært minedrift der udnyttede forekomster af kobber, jern og arsen .  Der findes dog kun få rester fra minedriften i dag.

Busserne køre os til et hotel i byen Pec Pod Sněžkou, herfra skal vi gå godt en km til den første lift der blev påbegynt 1946 og sat i drift i  1949

Skilift

Turen op til tovbanen går langs dette vandløb med en række små kunstige vandfald.

Øverste skilift lukket

Ved campingpladsen så vejret fint ud da vi kørte derfra, men ved Snezko bjerget var det blevet ret overskyet og det var tilsyneladende blæst noget op, hvilket betød at den øverste lift var indstillet, på grund af for kraftig vind.

( I øvrigt har det vist sig at den 12. og 13. sep 2011 var de enese dage tovbanen var lukket i september - Sort - Sort uheld. )

En af de ælste skilifte

Tovbanen er en af de ælste, af sin art i Europa. Gondolerne kan transportere personer, bagage, og beregnet til at fragte turister til Pink Mountain og Sněžka. Længden af den første sektion er 1560 m, den anden 1967 m og kan transportere op til 105 to-sædet gondoler af gangen.

Fra stationen Pec pod Sněžkou (890 m) er rejsetiden til Pink Mountain (1354 m) ca. 11 minutter, og yderligere til Snezka 13,5 minut, med en transportkapaciteten for begge sektioner på 250 personer i timen.

Tovbanen blev oprindelig bygget for at beskytte naturen og med mere end 50 års drift har den bevist sit værd og har været en stor fordel for områdets natur.

Siden 2. sep 2012 har man begyndt udskiftningen af den gamle tovbane og den nye vil værre klar til åbning 31. marts 2014.

Lidt sol

Lige som vi er blevet sendt af sted bryder solen frem, men der er stort set også det eneste vi ser til den på resten af turen.

Udsigt over nationalparken

På turen op får vi en fantastisk udsigt over byen og nationalparken.

Liften lukket

Vi er nu nået op i 1354 meter over havet. Her virker det ikke som om vinden er så kraftig, men det er den åbenbart i 1600 meters højde, så vi kan ikke komme med liften derop.

Snezkobjerget Galleri 1

Kaffehus og værtshus

Ca. 800 meter fra liften er der et serveringssted som en del vælger at besøge. Det første man kommer til er et kaffehus og halvtreds meter længere fremme et værtshus.

Det må bemærkes at det var væsentlig billigere at købe øl en kaffe og kage.

Retur til hotellet

Inden vi næsten fik set os om, skulle vi tilbage med liften for at nå middagen på hotellet kl. 13:00

Tilbage i byen

Vi er ved at være tilbage ved udgangs punktet. Så nu har vi godt en kilometer ned til hotellet.

Snezkobjerget Galleri 2

Flødesovs og kartoffelpandekager

Her var første ret suppe, derefter en kødret med flødesovs og kartoffelpandekager. Meget velsmagende. Til sidst æblekage med birkes, og kaffe.

Busserne venter

Efter middagen går vi ud til busserne  som kører os tilbage til til campingpladsen