OZWEB

Brugervurdering: 0 / 5

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv

Camping Haller

Lørdag den 24. maj 2014

Vi kørte fra campingpladsen i Bratislava midt på formiddagen.  Efter få hundrede meter kom vi til et supermarked hvor vi holdt ind og handlede lidt daglige fornødenheder. Ca. en kilometer efter tankede vi diesel inden de sidste kilometer mod Ungarn.

Ved grænsen skulle vi have en e-vignette for at køre på de ungarske motorveje. Der var ret mange der ligesom os, der skulle have et mærke, men alt i det nedslidte område var lukket.

V måtte fortsætte til Berits store bekymring. Efter nogle få km kommer der en tankstation, hvor vignetterne sælges. Efter en længere ventetid kommer vi af med godt 2900 ungarske penge, eller noget der svare til 100,00 Dkr. Turen fortsætter mod Budapest af deres M1, vejen er udærkede men deres rastepladser er ret små eller også er der mange, det lykkes at klemme os ind i mellem de store biler, eller holde lidt alternativt, så gik det

Omkring kl 14:30 når vi Budapest, og kommer ind i tæt trafik, og vejbanerne virker ret smalle i forhold til campingvognen. Et lille problem opstod da den vej, der førte ned af til campingpladsen var spærret og opgravet, men GPS’en fandt hurtigt et alternativ, men her var halvdelen af vejen også spæret, men det lykkes os at klemme os igennem.

Kort efter var vi på pladsen og kunne vælge imellem en skyggefuld plads eller en plads med masse af sol. Jeg valgte skyggepladsen under et stort træ, da det var ca. 30 grader i skyggen.

Prisen er 16 € per overnatning og efter tre dage, overnatter man gratis den fjerde nat.

Efter aftensmaden gik vi en tur i en tilstødende park, hvilket lige var noget for Cæsar. På tilbagevejen kom vi forbi et indkøbscenter, men det er ikke som i Danmark, her er tilsyneladende ikke noget med lange åbningstider.

I camping receptionen fik vi oplysninger om guidet turist ture i centrum af byen. Turerne var såkaldte hop på hop af hvor billetten gjaldt i 48 timer. Regner med at vi ser byen lidt and i morgen, inden vi skal besøge de gamle seværdigheder.

søndag 25. maj 2014.

Først på dagen tog vi ned til det indkøbscenter, som vi havde set om aftenen. Centeret minder meget om Rors Torv i Roskilde. Formålet var først og fremmest at hæve nogle Ungarske penge, da man stort set kun kan betale med den lokale mønt, kun få steder er det muligt at bruge kort. F.eks. kan der ikke betales med kort på campingpladsen, tros det at de har internet online.

Havde lidt problemer med at finde hæveautomaten, da den var godt gemt under nogle trapper til første sal. Hævede 50000 af den ungarske møntfod. Handlede efterfølgende også lidt ind i et støre supermarked. Det er dog ikke let når man ikke forstår et kuk af det der står på varen.

Hen af middag kom et støre tordenvej tæt på, men der faldt ikke regn hvor vi var. Senere på eftermiddagen kom der uden varsel en ny tordenbyge, men selv om der kom nogle stor dråber, kom der ikke så meget at jorden blev rigtig våd. Temperaturen svinget en del op af dagen, om formiddagen ca. 24 grader, efter det første tordenvejr faldt den til 21 – 22 grader og nåede op på ca. 27 – 28 grader sidst på dagen kl 23:00 er den 22 grader.

I løbet af dagen køber vi to billetter til Budapest city tour, hvor to buslinjer bringer turister rundt til de vigtigste seværdigheder. Der er flere selskaber at vælge imellem, men desværre samarbejder de ikke.. Billetten gælder i 48 timer